Home     Verseim     Prózáim    
                                         Fórum     Rólam


„Végzetesen kell élni és írni, tehát nyugodtan, nagyon figyelmesen, egyforma erővel figyelve a világra és önmagukra, értelmünkre és szenvedélyeinkre, az ember szándékaira és a mindenséghez való kapcsolatainkra”
                                                         /Márai Sándor/

Márai szavait követve igyekszem élni és írni. Most az írásról szeretnék mesélni, az életről még nem tudok annyit, hogy foglalkozzam vele, ezt meghagyom a filozófusoknak és az időseknek.
 Pajor Alex néven születtem 1984-ben, de sokan csak Grizon néven ismernek. 2003 óta írok verseket és 1-2 prózát is elkövettem már, bár nem ez a jellemző. Verseimet publikáltam több folyóiratban is, többek között egy budapesti programmagazinban, de szerepelt művem egyetemi lapban (Perspektíva) és kulturális újságban (Élet és Kultúra) is.
Hogyan tudnám megfogalmazni, hogy miről írok és hogyan?
 Műveim témában és formában elsősorban az ambivalencia, a disszonancia, a diszharmónia jellemzi. Csak néhány téma és formai megoldás, melyek megtalálhatóak verseimben:
 Szó esik műveimben a szerelemről. De a szerelem nem mindig rózsaszín és pillangók sem gyakran röpködnek körülötte. Nagyon ambivalens érzésnek tartom, hiszen akibe az ember szerelmes, azt egyszeri szereti és megveti, gyűlöli és bomlik érte, szüksége van rá és szökni akar tőle. Verseimnek ez igen nagy hányadát teszi ki, foglalkoztat a kérdéskör. Ebben a szellemben született versek pl.:
Nagyon szép vagy; Mélybe lökve; Fantomnak; Roxanne, a Rózsa és én; Love Story VII.; Lekötve; Bokalánc képzelt Kedvesemnek; Nagyvárosi szerelem; Darabok, stb…
 A szexben is elsősorban a disszonancia az ami érdekel. Szeretkezni groteszk: egyszerre gyönyörű és undorító, kéjes és fájdalmas. A szex harc. Harc a hatalomért. A szexszel lehet uralkodni, irányítani. Freud szerint személyiségünk egyik legfontosabb mozgatórúgója, az egyik legösztönösebb késztetés. Egyszerre válunk tőle állatokká és istenekké. A műveimben a szex témakörét ezen szempontok alapján igyekszem körül járni. Ilyenek például: Fekete Rózsaszirmokon, Testi Est, Éjszaka III., Éjszaka IV, Szex, Szex II, Mennyországom Pokla, Az a néhány tegnapi perc, stb…
 Állandó dilemmám a konformizmus vagy deviancia preferálása a társadalomban. Illeszkedjünk-e be, még ha ez a személyiségünk feladódásával jár is, vagy maradjunk kívülállók, ami viszont kirekesztettséget von maga után. Megéri, illetve kell-e küzdeni a szabályok ellen? Disszociatív identitás, Egy partizán halála Pesten című versek példák arra, ahogy én próbálom meg feldolgozni a problémát.
 Dolgozik bennem egyfajta kételkedés a léttel kapcsolatban. Közel állnak hozzám egzisztencialista alkotók művei, a lét értelmetlenségét, hiábavalóságát igyekszem több művemben is megfogalmazni, például: Rezdülések,  Nihil, Üres, Unalom, Mikor, Hirtelen-vers (a Most alternatívája), Életálom, Nekem miért nem?, Ómen-tükör, Negatív szösszenet,  Betépve:Flash, stb…
 Gyakran folyamodok a parafrázis eszközéhez, sokszor érzem úgy, hogy helyettem már megírták, amit én akartam, ilyenkor igyekszem egy másik perspektívából megvilágítani az adott érzéseket, gondolatokat. Ilyenek például: az Én mennyasszonyom, Kávéházi Nő, Azonosság. De van arra is példa, hogy filmekre reflektálok verssel: Mulholland Drive, Lost Highway.
 Forma szempontjából is sokféleképp látom a költészetet. Van, hogy abszolút a szabad verset alkalmazom, semmilyen formai megkötést nem használva engedem át magam az érzéseimnek, gondolataimnak, szeretem ha ösztönösen jönnek belőlem a sorok,  használva a szabad asszociálós technikát (Elfújtam egy pihét, Disszociatív identitás, Fall, 4-6, Kísérlet, Vallomás, Darabok, stb…). De van olyan is, hogy játszom a rímekkel és a szótagszámokkal, szabályokat állítok fel, melyek mentén haladhatnak verseim (Kávéházi Nő, 88, Bokalánc képzelt Kedvesemnek, Fekete Rózsaszirmokon, Kitaszítás, stb.).
 Írok haikukat is, de ezek csak formájukban haikuk, témájukban kevésbé követik az ősi japán hagyományokat. Én nagyvárosi haikuknak hívom őket, igyekszem modern köntösbe bújtatni a régi formát: Csütörtök esti haikuk, Variáció, Több-értelmű-ség: Fél-tékenység, stb.

   Jó sétálgatást kívánok mindenkinek, aki betévedt ebbe a holdraforgó mezőbe, lehet szemezgetni a holdraforgó magokból, illetve el lehet teljesen tévedni benne. Remélem megéri.


Elérhetőség: grizon@citromail.hu